کاتالوگ شرکت مهندسی ابزار بازاریابی موثر و ارزانی است که برای تبلیغ محصولات یا خدمات کسبوکارها استفاده میشود. کاتالوگها بهطور گستردهای در زمینهها و سازمانهای مختلف، بهویژه در مهندسی استفاده میشوند. مطالعهای از موسسه بازاریابی محتوا نشان میدهد که 56 درصد از بازاریابان همچنان از محتوای چاپی نوشتاری مانند یک بروشور مهندسی در مقایسه با سال قبل استفاده میکنند. در این مطلب شما را با ویژگیها و استانداردهای کاتالوگ شرکت مهندسی آشنا میکنیم.
طراحی کاتالوگ یک ابزار مهم تبلیغات و بازاریابی در دنیای تجارت است. اولین کاتالوگهای تجاری بهمنظور معرفی و فروش محصولات و خدمات در قرون وسطی اروپا ارائه شدند. این کاتالوگها که بهصورت دستی تهیه میشدند لیستی از محصولات، قیمتها و جزئیات مربوط به محصول را نشان میداد و در بین مردم بهصورت چاپشده توزیع میشدند. کاتالوگها با گذشت زمان و پیدایش صنعت چاپ، به یک ابزار مهم تبلیغاتی تبدیل شد. طراحان با استفاده از خلاقیت خود، فضای بیشتری را برای کاتالوگها در نظر گرفتند و با کمک رنگها و تصاویر جذاب توجه مخاطبان را به خود جلب کردند.
کاربرد کاتالوگها در قرن بیستم، بهطرز عجیبی گسترش یافت. پیشرفت تکنولوژی محدودیتهای چاپ سنتی را کاهش داد و به ارائه روشهای جدیدی برای طراحی کاتالوگ پرداخت. همینطور کاتالوگهای دیجیتالی در وبسایتها و نرمافزارهای مختلف طراحی و مورد استفاده قرار گرفت. در گذر زمان طراحان به این نتیجه رسیدند که برای اثربخشتر و جذابتر کردن کاتالوگها باید تکنیکهای خاصی را مد نظر قرار دهند. عواملی مانند تصاویر بزرگ و زیبا، رنگهای زنده و قالببندی مناسب در جذابیت کاتالوگ تاثیرگذار بودند. در نهایت، نمایش اطلاعات و جزئیات محصول یا خدمات بهمنظور فروش آنها، هدف اصلی کاتالوگها شناخته شده است.
دلایل عمدهای وجود دارد که باعث محبوبیت کاتالوگها در بین شرکتهای مختلف شده است. در اینجا به معرفی دو نمونه از این دلایل میپردازیم:
ارائه اطلاعات
کاتالوگها بهمنظور ارائه اطلاعات مهمی از فعالیتها، هدفها و رویکردهای شرکت شما است. شما میتوانید از این طریق محصولات و خدمات برند خود را در سادهترین حالت به مشتریان بالقوه معرفی کنید. همچنین با قرار دادن کد وبسایت و شبکههای اجتماعی خود مخاطبان را به دیگر پلتفرمهای خود دعوت کنید و اطلاعات بیشتری را در اختیار آنها قرار دهید.
تبلیغات و بازاریابی
طراحی کاتالوگ برای جلب نظر مخاطب از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چراکه کاتالوگ ویترینی از محصولات یا خدمات شرکت شما محسوب میشود. کاتالوگ راهی مستقیم برای تعامل شما و مخاطبان ایجاد میکند؛ بنابراین باید مخاطب و سلیقه بصری آن را بشناسید تا بتوانید در جلب نظر آنها و فروش موفق شوید.
کاتالوگ شرکت مهندسی یک سند ساده و چشمنواز است که جنبههای فنی محصولات، خدمات، زیرساختها و سیستمها را مشخص و توصیف میکند. کاتالوگ یک ابزار بازاریابی مهم است؛ زیرا اطلاعات مهمی را در اختیار خریداران قرار میدهد. یک بروشور بهگونهای سازماندهی شده است که مهندسان را تشویق به بررسی مشخصات و مقایسه دادهها کند. اگر قصد مونتاژ یک بروشور فنی را دارید، به عوامل زیر توجه کنید.
توضیحات محصول
فراموش نکنید در بروشور محصول توضیح واضحی درباره محصول یا خدمات شرکتتان ارائه دهید. همچنین علاوهبر نمایش ویژگیهای کلیدی محصول، بر مزایای آن نیز تمرکز کنید. دقت داشتهباشید هنگام برنامهریزی برای کاتالوگ مهندسی باید به سوالاتی از این دست پاسخ دهید:
• چگونه میتوانید محصولات خود را بهگونهای نشان دهید که مهندسان از آن استقبال کنند و به آنها در تصمیمگیری خرید کمک کند؟
• چگونه میتوانید محصول خود را بهگونهای ارائه دهید که از رقبا متمایز شود؟
• چه چیزی شما را به انتخاب درست تبدیل میکند؟
مزیت رقابتی
برتری محصول خود در برابر یک رقیب یا یک استاندارد شناخته شده محک بزنید. با ارائه مطالعات موردی و نتایج تحقیقات نشان دهید که مورد اعتماد هستید. از تصاویر برای نشان دادن محصول استفاده کنید؛ همچنین میتوانید جدولی را انتخاب کنید تا بهطور موثر مقایسههای جانبی مشخصات و ویژگیهای طراحی را ارائه دهید. به مشتریان بالقوه خود بگویید که چگونه محصول یا خدمات شما میتواند مشکلات آنها را حل کند. شما میتوانید با شناسایی مزیت رقابتی خود و تکیه بر تمایزات کلیدی به توسعه پیام و تصویر برندتان کمک کنید.
جلد کاتالوگ
جلد باید برجستهترین جزء یک بروشور مهندسی باشد. ارتباط در نگاه اول با پوشش شروع میشود، جلد کاتالوگ شرکت مهندسی شما عامل تعیینکننده در جذب مخاطب است؛ بنابراین در کیفیت یا زیباییشناسی آن کوتاهی نکنید. یک عکس یا گرافیک چشمنواز را انتخاب کنید که پیشنهاد شما را به نمایش بگذارد. سعی کنید خلاقیت بهخرج دهید و برای برانگیختن علاقه بیشتر، مزایای کلیدی روی جلد را برجسته کنید؛ اما متن خود را ساده نگه دارید.
نام و نشان شرکت
هدف از کاتالوگ خدمات یا محصول ، گسترش چشمانداز سازمان شما است. طبیعتاً درج نام و لوگوی شرکت برای فروش برند از اهمیت بالایی برخوردار است؛ از این فرصت برای برجسته کردن شرکت و برند خود استفاده کنید. درصورت امکان، نام و لوگوی شرکت باید بهصورت برجسته در جلو و پشت جلد نمایش داده شود. میتوانید از یک شعار کوتاه و جذاب که نشاندهنده محصول یا خدمات شما است استفاده کنید.
متن اصلی
متن اصلی بخش عمدهای از اطلاعات مربوط به محصول، خدمات یا سیستم شما است. ویژگیها، توضیحات، دستورالعملها و مزایای محصول شما باید با تصاویر مرتبط ارائه شوند. متن را دقیق بیان کنید و مطمئن شوید که اعداد و ارقام بهگونهای تنظیم شدهاند که بهوضوح قابل درک هستند. سعی کنید جزئیات را بهطور مختصر در کاتالوگ بگنجانید تا طولانی و حوصلهسربر نباشد. در نظر داشته باشید هرچه فونتهای بیشتری استفاده کنید، پیام کلی شما گیج کنندهتر خواهد بود؛ از یک فونت خوب برای شناسایی برندتان استفاده کنید.
بخشها و سرصفحهها
خواننده خود را با پاراگرافهای طولانی و دیوارهایی از دادهها غرق نکنید. متن را با تقسیم اطلاعات به بخشهای مختلف تقسیم کنید. میتوانید از سرصفحههای پررنگ برای جدا کردن بخشها، عناوین فرعی و کادرهای متنی برای ترسیم و سازماندهی متن کمک بگیرید.
تصاویر و نمودارها
پرکردن کاتالوگ از متنهای طولانی، جذابیت بروشور را کاهش میدهد. برای ارائه یک بروشور مناسب از عناصر بصری موثر استفاده کنید. تصاویر و نمودارها را بهجای کلمات بهکار ببرید؛ تصاویر بازنمایی بهتری برای محصول یا خدمات شما میسازند. تصاویر باکیفیت توجه خواننده را به خود جلب میکند و تصوری از تعهد برند را انتقال میدهند. استفاده از تصاویر مشتریان بالقوه را برای خرید محصول یا خدمات شما ترغیب میکند.
اطلاعات تماس
ذکر اطلاعات تماس در بروشور بسیار مهم است؛ اطلاعات تماس دسترسی مشتریان بالقوه به شرکت را آسان میکند. اطلاعات دادهشده باید خوانا و در دسترس باشند؛ همچنین بهغیر از نام شرکت، باید آدرس، شماره تلفن، آدرس ایمیل و وبسایت شرکت در بروشور ذکر شود تا به تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان پولی کمک کند. هنگامی که موارد فوق را در بروشور فنی خود قرار دادید، فراموش نکنید که Call-To-Action خود را نیز درج کنید تا خوانندگان بتوانند درصورت نیاز با شما ارتباط برقرار کنند.
همانطور که گفته شد کاتالوگ دفتر مهندسی در تبلیغات و بازاریابی محصول و خدمات و همچنین ارائه اطلاعات به مخاطبان موثر است. برای اینکه بتوانید کاتالوگی تاثیرگذار به مخاطبان خود ارائه دهید باید به نکات طراحی آن دقت کنید. از تصاویر و نمودارهای جذاب کمک بگیرید تا مخاطب به مطالعه بروشور ترغیب شود و مشتاقانه از محصول یا خدمات شما خرید کند. شبکه چاپ با راهنمایی و مشاوره در این زمینه میتواند با شما همراه شود تا بتوانید با چاپ کاتالوگ کسبوکارتان مشتریان بالقوه را قانع به خرید از خود کنید.
تمامی حقوق برای شبکه چاپ محفوظ می باشد.