اصول طراحی کاتالوگ نمایشگاه

برگزاری نمایشگاه فرصتی ویژه است که شما می‌توانید آثار یا محصولات ارزشمند خود را به‎‌نمایش بگذارید. طراحی کاتالوگ نمایشگاه شیوه‌ای از بازاریابی قدرتمند است که همانند یک نمایشگاه کاغذی، آثار شما را به مخاطب معرفی خواهدکرد.

جذب مخاطب با طراحی کاتالوگ نمایشگاه

برگزاری نمایشگاه فرصتی ویژه است که شما می‌توانید آثار یا محصولات ارزشمند خود را به‎‌نمایش بگذارید. طراحی کاتالوگ نمایشگاه شیوه‌ای از بازاریابی قدرتمند است که همانند یک نمایشگاه کاغذی، آثار شما را به مخاطب معرفی خواهدکرد. طراحی کاتالوگ نمایشگاه فرصتی فوق‌العاده برای شما است تا بتوانید آثار خود را به مخاطب معرفی و برند خود را در ذهن مخاطب ثبت کنید. طراحی بروشور نمایشگاه و کاتالوگ، فرصتی ویژه برای شما فراهم می‌آورد که مشتری بالقوه شما به مشتری بالفعل تبدیل شود. شناخت، اعتماد و خرید سه رسالت مهم طراحی بروشور نمایشگاه است.


کاتالوگ نمایشگاه چیست؟

طراحی کاتالوگ نمایشگاه را می‌توان نوعی از ادبیات بسیار مهم برای حفظ و معرفی آثار نمایشگاهی دانست. تا چند دهه گذشته در طراحی کاتالوگ نمایشگاه خلاقیت چندانی به‌کار نمی‌رفت. کاتالوگ‌ها اغلب به‌صورت یک چک‌لیست بدون تصویر بودند که تنها عنوان اثر، ابعاد و خالق اثر را در آن درج می‎کردند. امروزه طراحی کاتالوگ نمایشگاه به‌گونه‌ای است که انگار یک کتابچه را در دست گرفته‌اید. کاتالوگ‌ها شامل مقدمه، مقالات، آثار نمایش‌داده شده، تصاویر و ویژگی آثار است که به‌صورت رنگی و واضح بر کاغذ گلاسه چاپ می‌شوند.


چگونه آثار نمایشگاه را در کاتالوگ بیان کنیم؟

همان‌طور که گفتیم کاتالوگ نمایشگاه مانند یک نمایشگاه کاغذی است که قرار است آثار شما را به مخاطب معرفی کند. در طراحی کاتالوگ نمایشگاه، آثار خود را معرفی می‌کنید تا پروسه شناخت و اعتماد مخاطب به شما شکل بگیرد. این مسئله باعث می‌شود که شما نزد مخاطب اعتبار پیدا کنید و او به مشتری شما تبدیل شود. در طراحی کاتالوگ نمایشگاه، برای هر یک از آثار خود باید یک صفحه در نظر بگیرید و در آن آثار خود را یک به یک معرفی کنید. معرفی هر اثر در طراحی کاتالوگ نمایشگاه از عناصر زیر تشکیل شده‌است:
• یک عکس واضح از اثر خود
• عنوان
• خالق اثر
• داده‌های فیزیکی«ابعاد، تاریخ و...»
• نام موسسه‌ای که مالک اثر است
• نوشتن دو یا سه پاراگراف در مورد اثر



اصول طراحی کاتالوگ نمایشگاه

شناخت آثار نمایشگاه و سپس اعتماد مخاطب به شما، از مهم‌ترین اصول طراحی کاتالوگ نمایشگاه است. طراحی کاتالوگ نمایشگاه باید به‌گونه‌ای باشد که وقتی مخاطب آن را در دست می‌گیرد به سرعت آن را زمین نیندازد و از آن عبور نکند. در واقع طراحی کاتالوگ نمایشگاه باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب احساس کند ارزش دارد که وقت خود را صرف ورق‌زدن و خواندن کاتالوگ کند. در ادامه ما چندین اصول را برای شما بیان می‌کنیم که به طراحی کاتالوگ نمایشگاه و جذب مخاطب بیشتر، به شما کمک خواهد کرد.
• شناخت مخاطب
قبل از طراحی کاتالوگ نمایشگاه، ابتدا مخاطب و جامعه هدف خود را بشناسید. سعی کنید متوجه شوید که چه ‌کسانی مخاطب نمایشگاه شما هستند. عملکرد کاتالوگ به میزان فروش آن بستگی دارد. اگر مخاطب شما قشر جوان است، پس کاتالوگ خود را جوان‌پسندانه طراحی کنید و اگر مخاطب سالمند است پس برای آنان طراحی کنید. ممکن است جامعه هدف شما از هر قشر و سنی باشد، پس باید طراحی کاتالوگ نمایشگاه، به‌گونه‌ای باشد که سلایق اکثریت را برآورده کند.
• مطالب را فهرست کنید
در طراحی کاتالوگ نمایشگاه، اولین کاری که باید انجام دهید، فهرست‌کردن بخش‌های مختلف کاتالوگ است. برخی از افراد، آثار خود را به‌ترتیب حروف الفبا دسته‌بندی و فهرست می‌کنند. در طراحی کاتالوگ نمایشگاه عده‌ای دیگر، آثار خود را بر اساس میزان محبوبیت آن فهرست می‌کنند.
• توضیحات اثر را فراموش نکنید
برای همه آثار خود توضیحات مختصر و واضحی بنویسید. هنگام طراحی کاتالوگ نمایشگاه، قبل از محصو‌ل‌نویسی به این فکر کنید که دقیقا قرار است چه اطلاعاتی را به مخاطب بدهید و مخاطب از خواندن کاتالوگ شما چه انتظاراتی دارد. در طراحی کاتالوگ نمایشگاه بسیار مهم است که نثر و بیان شما ساده و قابل ‌فهم باشد. بهتر است از اصطلاحات پیچیده استفاده نکنید تا مخاطب بتواند به‌راحتی با آثار شما ارتباط برقرار کند. سعی کنید از جزئیات آثار خود بنویسید تا شناخت مخاطب از شما و آثارتان بیشتر شود.
• از تصویر استفاده کنید
در طراحی کاتالوگ نمایشگاه جذابیت بصری از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. ارائه عکس‌های باکیفیت و وضوح بسیار زیاد عکس‌ها در طراحی کاتالوگ نمایشگاه، ارزش آثار شما را پیش چشم مخاطب بیشتر خواهد کرد. به‌دنبال یک عکاس حرفه‌ای باشید که با اصول عکس‌گرفتن آشنا باشد. ارائه عکس‌هایی با نورپردازی ثابت و زاویه مناسب، در طراحی کاتالوگ نمایشگاه، حرفه‌ای بدون شما را به مخاطب اثبات می‌کند.
• هویت خود را اثبات کنید
یکی از بدیهی‌ترین اصول در طراحی کاتالوگ نمایشگاه، منعکس کردن هویت سازمانی و آثار شما است. هنگامی که مخاطب، کاتالوگ شما را به‌دست می‌گیرد باید بلافاصله هویت آثار شما به چشم بیاید. طراحی کاتالوگ نمایشگاه باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب به محض اینکه مفاهیم کاتالوگ را می‌بیند بلافاصله هویت سازمانی شما برای مخاطب آشکار شود. دقت کنید که در طراحی کاتالوگ نمایشگاه باید لوگو و رنگ‌های سازمانی شما در کاتالوگ مشخص باشد و زیاد از آن استفاده شود. هدف از این کار این است که تمایز کاتالوگ شما با کاتالوگ رقیب کاملا به چشم بیاید بنابراین هویت سازمانی و آثار شما در ذهن مخاطب تثبیت می‌شود. علاوه‌بر این طراحی جلد کاتالوگ نیز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. طراحی جلد باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب مشتاق شود کاتالوگ را باز کند و صفحات بعدی آن را ببیند.
• ساختار طراحی کاتالوگ را رعایت کنید
برای اینکه بتوانید آثار خود را به فروش برسانید، باید در طراحی کاتالوگ نمایشگاه، اطلاعات لازم و کافی هر یک از آثار خود را در کاتالوگ ارائه دهید تا به فروش بیشتر شما کمک کند. چیدمان منظم صفحه‌ها، متن و تصاویر به جذابیت کاتالوگ شما و همچنین حرفه‌ای به‌نظر رسیدن آن کمک می‌کند. رعایت این مسئله در طراحی کاتالوگ نمایشگاه به شما کمک می‌کند که مفاهیم و تصاویر کاتالوگ در یک الگوی ثابت قرار بگیرد و منظم بودن شما به مخاطب ثابت شود.
• متون را خوانا بنویسید
هنگام طراحی کاتالوگ نمایشگاه این نکته را بررسی کنید که مخاطب تا چه اندازه می‌تواند مطالب درج‌شده در کاتالوگ شما را به‌راحتی بخواند. برای این منظور باید از فونت‌های مناسب و خوانا استفاده کنید. اندازه، سبک و رنگ فونت را متناسب با ساختارکلی کاتالوگ خود انتخاب کنید. به سایز و نوع فونت بدنه، عنوان و... توجه کنید.
• استفاده از رنگ‌ مناسب
هنگام طراحی کاتالوگ نمایشگاه باید از رنگ‌هایی استفاده کنید که با هویت آثار شما همسان و هماهنگ باشد. رنگ اصلی را انتخاب کنید و رنگ‌های مکمل آن را در طراحی کاتالوگ نمایشگاه به‌کار ببرید. رنگ‌هایی که در یک طیف رنگی قرار دارند کنتراست کامل را به طراحی کاتالوگ نمایشگاه شما می‌دهند. همچنین استفاده از رنگ‌های مکمل که در طیف رنگی مخالف یکدیگر هستند به‌خصوص اگر بخواهید توجه مخاطب را به چیزی در کاتالوگ خود جلب کنید؛ تاثیر زیادی در زیبایی کاتالوگ شما دارد.
• فراخوان برای اقدام
در طراحی کاتالوگ نمایشگاه باید این نکته را لحاظ کنید که در نهایت مخاطب بعد از خواندن کاتالوگ شما باید چه اقدامی انجام دهد؟ کاتالوگ را دور بیندازد و به خانه برود یا یاز هم به شما مراجعه کند. طراحی کاتالوگ نمایشگاه باید به‌گونه‌ای باشد که مخاطب را ترغیب به ارتباط بیشتر با شما کند. مثلا در پایان کاتالوگ، عبارت برای کسب اطلاعلات بیشتر تماس بگیرید را درج کنید. یا یا مخاطب را تشویق کنید که به مکانی که شما تعیین کرده‌اید مراجعه آنلاین یا حضوری کند.


مزایای طراحی خلاقانه کاتالوگ نمایشگاه

شاید تصور کنید صرف طراحی کاتالوگ نمایشگاه به دیده‌شدن شما کمک می‌کند اما قضیه به همین سادگی نیست. اگر دوست دارید توجه مخاطب را به‌طور ویژه‌ای به خود جلب کنید لازم است در طراحی کاتالوگ نمایشگاه خلاق باشید. هرقدر در طراحی کاتالوگ نمایشگاه خلاقیت و نوآوری بیشتری به‌خرج دهید، احتمال جذب مخاطب به شما و دیده‌شدن آثارتان بیشتر خواهد شد. طراحی خلاقانه کاتالوگ، مزایای دیگری هم دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.
• جذب مشتری
اگر طراحی کاتالوگ نمایشگاه شما چشم‌نواز باشد و اطلاعات دقیقی را ارائه دهد، مخاطب به آثار شما علاقه‌مند می‌شود. این مسئله مشتری بالقوه شما را جذب و فروش شما را بیشتر می‌کند.
• ماندگاری هویت برند در ذهن مخاطب
اگر در طراحی کاتالوگ نمایشگاه، اصول و خلاقیت به خرج دهید، یک تصویر قوی و ماندگار از آثار شما در ذهن مخاطب باقی خواهد ماند.
• افزایش تعامل
با ترکیب مطالب کاربردی و جذابیت بصری در طراحی کاتالوگ نمایشگاه، طرحی نوآورانه ابداع می‌کنید که تعامل و علاقه مشتری به آثار شما را افزایش خواهد داد.
• کمک به ارائه بهتر محصول
طراحی کاتالوگ نمایشگاه اگر به‌خوبی انجام شود، می‌تواند به‌خوبی آثار شما را بازاریابی و مشتری را به آثارتان جذب کند.
• متمایز شدن از رقبا
در یک بازار رقابتی اگر طراحی کاتالوگ نمایشگاه شما خلاقانه و بدیع باشد، به برند شما کمک می‌کند که از سایر رقبا متمایز باشد.
• افزایش فروش
هدف نهایی طراحی کاتالوگ نمایشگاه، فروش بیشتر آثار و محصولات است. یک کاتالوگ با طراحی خوب می‌تواند آثار شما را به‌صورت قانع‌کننده و جذاب به مخاطب ارائه دهد تا مخاطب به مشتری بالفعل شما تبدیل شود.


ارائه ویژه‌ترین کاتالوگ نمایشگاه با شبکه چاپ

چگونگی در معرض نمایش قراردادن آثار خود در نمایشگاه، دغدغه مهم شما است. اگر در کنار ارائه آثار خود به‌صورت فیزیکی در نمایشگاه، به طراحی کاتالوگ نمایشگاه نیز اقدام کنید، آثار شما بیشتر از همیشه نزد مشتری‌ها دیده خواهد شد. با طراحی کاتالوگ نمایشگاه مخاطب متوجه خواهد شد که دقیقا با چه چیزی روبه‌رو است. در این مطلب ما تلاش کردیم که شما را از اصول طراحی کاتالوگ نمایشگاه و همچنین طراحی خلاقانه آن، آگاه کنیم.
ما در شبکه چاپ، با طراحی کاتالوگ نمایشگاه، شما را در ارائه هرچه بهتر آثار ارزشمندتان به مخاطب، کمک می‌کنیم. حرفه‌ای بودن و خلاقیت تیم ما باعث شده ‌است که در طراحی کاتالوگ نمایشگاه نوآوری و بدیع بودن را به شما هدیه دهیم تا بتوانید در میان رقبای خود متمایز به‌نظر برسید.