اصول طراحی کاتالوگ صنعتی و تولید را بیشتر بشناسید

کسب‌و ‌کارهای مرتبط با صنعت و تولید محصول در بازار امروز کمی به حاشیه رانده شده‌اند و کم‌تر مورد توجه عموم قرار می‌گیرند. شاید اصلی‌ترین دلیل این امر تبلیغ کم‌تر آن در مقایسه با سایر حرفه‌ها است که موجب به حاشیه رانده شدن این تخصص شده است.

با اهمیت طراحی کاتالوگ صنعتی و تولید آشنا شوید

کسب‌و ‌کارهای مرتبط با صنعت و تولید محصول در بازار امروز کمی به حاشیه رانده شده‌اند و کم‌تر مورد توجه عموم قرار می‌گیرند. شاید اصلی‌ترین دلیل این امر تبلیغ کم‌تر آن در مقایسه با سایر حرفه‌ها است که موجب به حاشیه رانده شدن این تخصص شده است. بدون شک می‌دانید که در سال‌های اخیر تبلیغ حرف اول و آخر را در هر کسب‌و‌کاری می‌زند و بدون بازاریابی درست نباید انتظار موفقیت زیادی داشت. از بهترین ابزارهای موجود جهت این کار می‌توان به انواع کاتالوگ اشاره کرد که تاثیر فوق‌العاده‌ای بر ذهن مخاطب دارد. کاتالوگ در اشکال مختلفی از جمله دستی و اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند و هر یک از تاثیرگذاری خاص خود برخوردار هستند. در ادامه این محتوا با اهمیت طراحی کاتالوگ صنعتی و تولید بیشتر آشنا می شوید، همراه ما بمانید.


کاتالوگ چه تاثیری در تبلیغ صنایع دارد؟

نکته حائز اهمیت اینجاست که بسیاری از تولیدکنندگان و صاحبان صنایع لزومی در تبلیغ کسب‌و‌کار خود نمی‌بینند و همین امر موجب کم‌تر دیده شدن آن‌ها خواهد شد. چنان‌چه در این زمینه فعالیت می‌کنید بهتر است این را بدانید که تبلیغ صنایع تاثیر فوق‌العاده مهم و بزرگی بر ذهن مخاطبان خواهد داشت تا آن‌‌جا که با یک تبلیغ کارساز ممکن است برند شما برای همیشه در ذهن آن‌‌ها حک شود. پس هیچ‌گاه اهمیت بازاریابی صنایع را دست کم نگیرید. شرکت شما دارای یک برند و لوگو است که باید دیده شود، پس بهترین راه چیست؟ بله، تبلیغ آن هم به‌کمک ابزاری مانند کاتالوگ که نگاه مخاطب را به خود جلب می‌کند. هیچ روشی جای طراحی کاتالوگ صنعتی و تولید به‌صورت فیزیکی را نخواهد گرفت و این امر در طول سال‌ها ثابت شده است.



با اصول طراحی کاتالوگ صنعتی و تولید آشنا شوید

شایان ذکر است که طراحی و تولید کاتالوگ در صنایع تولیدی باید بر اساس اصول و روش‌های استاندارد انجام شود تا افراد را به هدف اصلی آن‌ها برساند. این کار به‌طور کلی در دو فاز انجام می‌شود که هر یک از مراحل خاص خود برخوردار هستند. در ادامه با این دو فاز طراحی کاتالوگ صنعتی و زیرمجموعه‌های آن بیشتر آشنا شوید:
فاز اول
در فاز اول از طراحی این نوع کاتالوگ باید اصول اولیه و اهداف خود را مشخص کرد تا به‌ بهترین نحو این کار را انجام داد. این فاز شامل مراحل زیر می‌‌شود:
• برنامه‌ریزی
مهم‌ترین مرحله در تولید کاتالوگ برنامه‌ریزی است که باید توسط طراحان در نظر گرفته شود. پیش‌از هر چیزی باید بدانید که در چه زمان‌بندی و چگونه قصد طراحی و چاپ این ابزار را خواهید داشت. این کار به شما کمک می‌‌کند تا نمایی کلی از کار خود داشته باشید و به‌درستی آن را به اتمام برسانید.
• تعیین هدف
این مرحله را نباید دست کم گرفت. هدف خود از طراحی کاتالوگ را بررسی و آن را به‌درستی دنبال کنید. جهت برقراری ارتباط با چه کسی کاتالوگ را طراحی می‌کنید؟ آیا تنها به‌‌دنبال تبلیغ کسب‌و‌کار خود هستید یا جهانی شدن برند در برنامه شماست؟ بازار هدفتان کیست؟ به دنبال جذب افراد حرفه‌ای و متخصص هستید؟ با پاسخ به این قبیل سوالات می‌توان هدف اصلی خود از طراحی کاتالوگ صنعتی و تولید را مشخص کرد.
• تعیین مخاطب
تعیین مخاطب اصلی یکی از مهم‌ترین مراحلی است که به طراحی این ابزار کمک می‌کند. چه افرادی با چه سن و سلیقه‌ای قار است کاتالوگ‌های شما را بخوانند؟ چه متن و محتوایی آن‌ها را بیشتر جذب می‌کند؟ در ‌واقع با اطلاع از سلیقه و شرایط مخاطب طراحی بهتر و حرفه‌ای‌تری خواهید داشت که به ماندگاری کسب‌و‌کار شما در ذهن آن ها کمک می‌کند.
• انتخاب مرکز چاپ
حتی اگر بیشترین هزینه ممکن را برای این کار در نظر بگیرید اما آن را به افراد غیر حرفه‌ای بسپارید، احتمالا دوباره باید کاتالوگ‌های خود را چاپ کنید. پس بهتر است این کار را به مرکز با تجربه شبکه چاپ تحویل دهید و با خیال راحت به کارتان برسید. شبکه چاپ با استفاده از به‌روزترین متریال و طرح‌های موجود کاتالوگی منحصر‌به‌فرد و چشمگیر برای شما طراحی خواهد کرد.
• درنظرگرفتن بودجه
بهتر است با توجه به بودجه مد نظر خود برای طراحی کاتالوگ برنامه‌ریزی کنید. در مرحله مشاوره با کارشناسان مرکز چاپ با طرح این موضوع می‌توانید بهترین و کاربردی‌ترین متریال‌ها و طرح‌های موجود را براین اساس در نظر بگیرید و در طراحی کاتالوگ صنعتی و تولید خود استفاده کنید.
• جمع‌بندی محتوا
یکی از مهم‌ترین مراحل در فاز اول جمع‌بندی محتوا است تا هرآنچه که مد نظرتان است را به‌‌کار بگیرید. در این مرحله شمایی کلی از عملیات مد نظر، هدف طراحی، نوع و نحوه اجرای ایده‌ها و ... به شما داده خواهد شد تا طراحی کاتالوگ به بهترین نحو صورت گیرد.
فاز دوم
در فاز دوم از طراحی کاتالوگ های صنعتی و تولیدی وارد مرحله تازه‌ای خواهید شد که به‌ترتیب زیر بررسی می‌شوند:
• به اجرا در آوردن کاتالوگ
پس‌از به اتمام رساندن مراحل فاز اول باید تولید کاتالوگ را به اجرا درآورد. برای این کار باید اطلاعاتی کلی و اصلی در زمینه تولید در اختیار مراکز چاپ مورد نظر قرار دهید. اطلاعات داخل کاتالوگ و نوع اجرای ایده‌ها مهم‌ترین مواردی هستند که در اجرایی شدن طراحی این محصول کمک زیادی می‌کنند.
• جمع‌آوری اطلاعات مورد نظر
در این مرحله باید محتوای کاتالوگ تعیین شود. این کار به‌عهده شماست؛ بنابراین باید تمام اطلاعات و داده‌هایی را که مد نظرتان است در اختیار مرکز چاپ بگذارید تا کارشناسان آن از نحوه قرار‌دهی مطالب مطلع شوند.
• کدگذاری روی محصولات
به‌طور معمول هر شرکت باید لیستی از محصولات خود، شماره و نام آن‌ها داشته باشد و آن را در طراحی کاتالوگ صنعتی و تولید به کار بگیرد. نکته مهم اینجاست نمی توان نام محصولات و مشخصات آن ها را به طور کامل در کاتالوگ ذکر کرد؛ بنابراین بهترین کار کدگذاری روی محصولات است تا هم بهتر در کاتالوگ درج شود و هم جذابیت آن را حفظ کند. برای مثال نمی‌توان محصولی که با نام و رنگ شناخته می‌شود و عنوانی طولانی دارد را در کاتالوگ ذکر کرد، پس بهترین کار این است که روی آن کد گذاشت تا بهتر خوانده و پیدا شود.
• جمع‌بندی کاتالوگ
مرحله چهارم از فاز دو طراحی این دسته از کاتالوگ‌های موجود در بازار نوبت جمع‌بندی مطالب و روش‌های کاربردی در کاتالوگ است. این کار کمک می‌کند که هدف خود را به‌طور دقیق بشناسید و بهتر به طراحی محصول بپردازید.
• تصویر محصول
یکی از بهترین کارها که در طراحی کاتالوگ موثر است استفاده از تصاویر محصول است. این کار علاوه‌بر زیبایی و جذابیت محتوا برای مخاطب، تاثیر فوق العاده‌ای در تبلیغ محصول خواهد داشت و مخاطب را با تولیدات شما آشنا می‌کند. برای این کار باید تصاویر مورد نظر خود را از طریق فتوشاپ یا برنامه‌های مخصوص طراحی و کیفیت آن را بالا ببرید. این کار چهره‌ای حرفه‌ای و ویژه به کاتالوگ شما خواهد داد.
• طراحی رنگ و ساختار سازمانی
با کاربرد رنگ و ساختار سازمانی در طراحی کاتالوگ آن را به انحصار خود درآورید. این روش موجب می‌شود تا یادآور صنعت و کسب‌و کار شما برای مخاطبان در هر کجای دنیا و با هرسلیقه‌ای شود. علاوه‌بر این چنین ایده‌ای نوعی انحصار و مالکیت در تجارت را برای شما به ارمغان خواهد آورد و در هویت بخشی به حرفه شما بسیار موثر است.
• طرح‌بندی کاتالوگ
طرح و قالب کاتالوگ یکی از مهم‌ترین کارهایی است که باید پیش از چاپ آن مد نظر قرار دهید. بهترین کاری که در این زمینه می‌توان انجام داد استفاده از طرحی خاص ویژه است که تا به‌حال توسط هیچ برندی به‌کار نرفته است. بسته به سلیقه و میزان حساسیت شما این موضوع تعیین می‌شود. چنانچه به طرح و ایده‌های خود علاقه‌مند هستید باید با دریافت مشورت از افراد حرفه‌ای آن‌ها را به‌کار بگیرید. بسیاری از طراحان این بخش را هیجان انگیزترین بخش در طراحی کاتالوگ صنعتی و تولید می‌دانند و اهمیت زیادی برای آن قائل هستند.
• ارسال به چاپخانه
پس‌از طی تمام مراحل گفته شده و نهایی شدن طرح کاتالوگ باید آن را به چاپخانه ارسال کرد. ارسال طرح نهایی به واحد چاپ برای تهیه پلیت و طرح‌بندی کاتالوگ لازم است. مرکز چاپ با صحافی و روکش گذاری روی کاتالوگ آن را به مرحله چاپ در خواهد آورد.
• بسته‌بندی و تحویل
پس‌از اتمام چاپ کاتالوگ مورد نظرتان، مجموعه مورد نظر آن‌ها را بسته‌بندی و برای عرضه در بازار آماده می‌کند.


با طراحی کاتالوگ صنعتی و تولیدی بهترین ایده‌ها را اجرایی کنید

چنانچه به‌دنبال طراحی کاتالوگ صنعتی و تولیدی برای مرکز خود هستید، باید اصول ذکر شده در این مقاله را به‌درستی رعایت کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا بهترین اقدامات لازم را برای طراحی این ابزار به‌کار ببرید و کسب‌و‌کار خود را با به‌روز‌ترین روش‌های ممکن به مخاطبان معرفی کنید. فراموش نکنید که تبلیغ کسب‌و‌کارهای صنعتی هم به اندازه سایر تخصص‌ها مهم و تاثیرگذار است؛ بنابراین اگر جذب مخاطب در اولویتتان است، توصیه ما را مبنی‌بر طراحی یک کاتالوگ جذاب و خاص نادیده نگیرید. برای این کار کافیست از مراکز چاپ و نشر حرفه‌ای و باسابقه‌ای مانند مرکز شبکه چاپ کمک بگیرید تا بهترین ایده‌های ممکن را در اختیارتان قرار دهد. این مراکز با کمک ابزارهای نوین کاتالوگی حرفه‌ای و جذاب در اختیارتان قرار خواهد داد.