ترکیب بندی در طراحی پوستر

 ترکیب بندی در طراحی پوستر

ترکیب بندی در طراحی پوستر

ترکیب بندی در طراحی پوستر

طراحی پوستر طراحی بروشور و کاتالوگ برای آنکه بتواند نظر مخاطب را جلب کرده و مورد توجه قرار بگیرد، می بایست دارای ترکیب بندی مشخص و منظم باشد. اولین قاعده در طراحی پوستر، ایجاد ترکیب بندی مناسب است که البته این موضوع قبل از استارت طراحی باید مورد توجه قرار بگیرد. نمی شود شما در طول طراحی پوستر تازه به ترکیب بندی آن فکر کنید.

ترکیب بندی در طراحی پوستر، مثل نقشه ی ساختمان برای یک معمار است. برای آنکه با ترکیب بندی و آموزش طراحی پوستر آشنا شوید، با شبکه چاپ همراه شوید.

 

هنگام طراحی پوستر چه چیزهایی را رعایت کنیم؟

 

همانطور که در مقدمه گفتیم، طراحی پوستر نیاز به ترکیب بندی استاندارد دارد. برای آنکه این موضوع قابل فهم تر شود، به این مثال توجه کنید:

یک شخصی به شما طراحی پوستر پیشنهاد داده است. شما ناخوداگاه از او می پرسید که موضوع آن چیست؟ دانستن موضوع طراحی پوستر، اولین شرط برای رعایت ترکیب بندی مناسب است. شما باید بدانید که در چه زمینه ای می خواهید اقدام به طراحی پوستر کنید، زیرا هر موضوع و ژانری، نیازمند قوانین خاص خودش است. سپس به مواردی همچون انتخاب فونت و سایز مناسب برای نوشته ها، رنگ آمیزی دقیق، عنوان جذاب برای جلب توجه، رعایت سلسه مراتب، تصویر متناسب با موضوع، کادر مناسب، یکپارچگی و ... می بایست توجه فرمایید. این موارد همگی شروطی هستند که در یک ترکیب بندی استاندارد باید رعایت شوند.

در ادامه پیرامون تمامی شروط ترکیب بندی در طراحی پوستر ، به تفصیل توضیح خواهیم داد.

 

موضوع در طراحی پوستر

موضوع یک مورد بسیار حیاتی و مهم در زمان طراحی پوستر به شمار می رود. دلیلش روشن است، زیرا شما می بایست بدانید در چه زمینه ای می خواهید طراحی انجام دهید و مخاطبان شما را کدام رده سنی تشکیل داده اند.

در این بخش به تقسیم بندی موضوع های طراحی پوستر توجه نمایید :

  • خبری: پوسترهای جشنواره، سمینار و ... را شامل می شود .
  • فراخوانی: پوسترهای دعوت به رویدادها، سمینارها، کارگاه های آموزشی و ... را شامل می شود.
  • شناختی: پوسترهای معرفی مکان های دیدنی و گردشگری را شامل می شود.
  • آموزشی و تربیتی: پوسترهای رعایت نکات آموزشی و بهداشتی را شامل می شود.
  • اطلاع رسانی: پوسترهای اجتماعی مثل کمک به زلزله زدگان یا رعایت نکات بهداشتی برای جلوگیری از سرماخوردگی را شامل می شود.
  • اقتصادی-تجارتی: پوسترهای تبلیغاتی را شامل می شود. مثل فروش ویژه فلان برند یا تخفیف فلان فروشگاه.

موضوع طراحی پوسترتان که مشخص شد، سپس با توجه به آن مدل تصویر، فونت، سایز، رنگ بندی و ... را انتخاب می کنید.

 

رنگ آمیزی در طراحی پوستر

 

جلوه و درخشندگی یک پوستر، در رنگ آمیزی آن است. انتخاب رنگ فاکتور مهمی است که شما می بایست در زمان طراحی پوستر به آن توجه دو چندانی داشته باشید. ممکن است برای خودتان هم پیش آمده که رنگ آمیزی منحصر به فرد و جذاب یک پوستر، قبل از تصویر و موضوع آن، مورد توجهتان قرار گرفته باشد. این موضوع نشان از اهمیت و جایگاه رنگ آمیزی و رنگ بندی در طراحی پوستر دارد.

همانند خدمات طراحی کاتالوگ، نکته ای که در زمان طراحی پوستر باید به آن توجه فرمایید، ارتباط و هماهنگی موضوع پوستر با رنگ آمیزی آن است. شما نمی توانید از هر رنگی که حس می کنید قدرت جذب کنندگی دارد استفاده نمایید. به طور مثال در طراحی پوستر اجتماعی و خبری، نمی توان از رنگ های شادی که هنگام طراحی پوستر تبلیغاتی برای یک مهدکودک مورد استفاده قرار گرفته است، استفاده نمایید.

 

عنوان در طراحی پوستر

 

اگر نمی دانید که باید چگونه با مخاطب صحبت کنید یا چگونه پیامتان را به ایشان برسانید، همین جا به شما توصیه می کنیم دست از طراحی پوستر بردارید و پیرامون تبلیغ نویسی و کپی رایتینگ مطالعه فرمایید! عنوانی که شما در زمان طراحی پوستر انتخاب می کنید، می تواند حتی بهترین رنگ آمیزی و طراحی ها را از بین ببرد فقط به این دلیل که مخاطب نتوانسته با آن ارتباط برقرار کند. حتی موضوع می تواند از این هم وخیم تر شود طوری که عنوان پوستر برای مخاطب توهین آمیز یا غیر محترمانه بوده و باعث شده مخاطب متن های گلایه آمیز درباره طراحی پوستر شما در شبکه های مجازی پست کند. این موضوع علاوه بر تخریب طراحی پوستر، سبب پایین آمدن ارزش های تبلیغ کننده می شود. البته عکس این موضوع هم صادق است. یعنی گاهی متن های زیبا، خلاق و محترمانه باعث شده مخاطب به نواقصی که در طراحی پوستر وجود داشته توجه نکند.

اما بهتر است قبل از اقدام به عنوان نویسی، این نکات را در حین طراحی پوستر رعایت فرمایید:

  • مضمون نژاد پرستانه نداشته باشد.
  • برای تمام عقاید دینی و مذهبی قابل احترام باشد.
  • اگر پوسترتان تبلیغاتی است، از خودتان تعریف نکنید! از فواید خدمات یا کالایتان بنویسید.
  • چنانچه پوستر شما مناسبتی نیست، نگاه سیاسی نداشته باشد.
  • از جملات ایهام دار که می تواند برداشت اشتباه از آن صورت بگیرد، استفاده نشود.
  • در آن اغراق نشده باشد، زیرا مخاطب بسیار باهوش است!
  • قصد تخریب برند های مشابه را نداشته باشد.
  • ساده و قابل فهم برای عموم باشد.


 ترکیب بندی در طراحی پوستر

انتخاب تصویر مناسب و خلاق در طراحی پوستر

 

تصویر به عنوان یک رکن واجب الوجود از دیدگاه عموم مردم به شمار می رود. بعضی اوقات دیده شده که تبلیغ کننده ها برای طراحی پوسترشان فقط و فقط از یک تصویر معنا دار استفاده می کنند، بدون به کار بردن هیچ متن و عنوانی. این موضوع بستگی به میزان خلاقیت شما دارد که تا چه حد بتوانید در این امر موفق باشید، اما اگر بابت تبلیغات هزینه های زیادی را متقبل شده اید و می خواهید درصد ریسک را پایین بیاورید، توصیه می کنیم در قدم اول تصویری که استفاده می کنید با متن و عنوان همراه باشد.

این را بدانید که در هرصورت تصویری که استفاده می کنید باید دارای پیام تبلیغاتی باشد و هم راستا با نوع خدمات شما به کار گرفته شود.

 

انتخاب کادر استاندارد در طراحی پوستر

 

انتخاب کادر یکی از مواردی است که پیش از طراحی پوستر باید به آن توجه فرمایید، زیرا متناسب با موضوعی که در دست دارید باید کادرتان را مشخص نمایید.

کادر عمودی: پوسترهای رسمی و خبری دارای کادر عمودی هستند و عموما هرچه کادر باریکتر باشد، خبر از جدیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

کادر افقی: پوسترهای تبلیغاتی عموما در این تقسیم بندی قرار دارند. کادر افقی اصطلاحا کادر آرامی بوده و به جدیت کادر عمودی نیست. همچنین مضامین دیگری از قبیل طبیعت و مسائل اعتقادی در این بخش قرار دارند.

کادر مربع: به آن کادر دموکراتیک و صلح طلب می گویند. اگر پوستری مختص کودکان دارید یا می خواهید حامل پیام آشتی و دوستانه باشید، بهتر است از این کادر استفاده نمایید.

 

رعایت سلسله مراتب در طراحی پوستر

رعایت سلسله مراتب در طراحی پوستر یعنی شما عناصر یک پوستر را طوری کنار یکدیگر قرار دهید که وقتی مخاطب به آن نگاه می کند، توجهش به پیام اصلی جلب شود. همانطور که مستحضر هستید و ممکن است برای خودتان هم پیش آمده باشد، کمتر کسی وقت و حوصله به خرج می دهد تا یک پوستر را با دقت برانداز کند، مگر آنکه نکته ای در آن مشاهده کرده که منجر به دقتش شده است.

و اما چگونه این عناصر را کنار هم قرار دهیم؟

  • فونت و سایز: بهتر است برای طراحی پوستر از دو فونت و دو سایز برای نوشته های خود استفاده نمایید. یعنی متن هایی که از اهمیت بیشتری برخوردارند را با سایز بزرگتر و فونت بولد شده نوشته و متن های فرعی را با سایز کوچکتر و فونت ساده بنویسید.
  • علائم: با استفاده از خطوط، نشان ها، جهت ها و علائم دیگر می توانید نظر بیننده را به بخش خاصی که مد نظرتان بوده جلب نمایید.
  • شخصیت ها: حضور شخصیت ها در پوستر های تبلیغاتی باعث می شود توجه بیننده بیشتر معطوف به آن شخصیت شده و توجهی به متن یا عنوان تبلیغ نکند، که این مورد هنگام رانندگی بیشتر اتفاق میفتد. اما اگر می خواهید هم پیام شما مورد توجه مخاطب قرار بگیرد و هم از تاثیر شخصیت ها استفاده نمایید، بهتر است هنگام عکاسی از شخصیت مورد نظرتان، از او بخواهید تا دست یا نگاهش را به سمتی بگیرد که قرار است پیام اصلی شما در آن قسمت قرار گیرد. با این روش شما با یک تیر، دو نشان خواهید زد!

 

اهمیت فونت و سایز نوشته ها در طراحی پوستر

پیرامون این موضوع در "رعایت سلسله مراتب" صحبت کردیم. اما نکته ای که باقی می ماند این است که سعی کنید بیشتر از دو فونت برای نوشته هایتان استفاده نکنید. این موضوع باعث سردرگمی و شلوغی پوستر شده و از کیفیت پیام رسانی آن می کاهد.

یکپارچگی در طراحی پوستر

تمام مواردی را که تا به الان مطرح کردیم، باید بصورت یکپارچه شده در کنار یکدیگر قرار بگیرند تا بتوانند در امر انتقال پیام و جلب توجه مخاطب، به ما کمک برسانند. یکپارچگی زمانی رخ می دهد که شما بین موضوع، کادر، رنگ بندی، تصویر، فونت، سلسله مراتب و ... یک هارمونی دقیق و حساب شده ایجاد کنید تا همگی بتوانند در تکمیل دیگری، موفقیت پوستر را رقم بزنند.

وقتی شما یکپارچگی را رعایت کنید، در واقع اصول طراحی پوستر علمی را رعایت کرده اید!

 

جمع بندی

 

آنچه که گفته شد:

  • رعایت برخی نکات در طراحی پوستر
  • اهمیت موضوع در طراحی پوستر
  • اهمیت رنگ آمیزی
  • اهمیت عنوان
  • اهمیت تصویر خلاق و مناسب
  • اهمیت کادر استاندارد
  • اهمیت سلسله مراتب

همانطور که ملاحظه فرمودید، در این مقاله پیرامون طراحی پوستر و نکات حاشیه ای آن با شما صحبت کردیم. فراگیری این مباحث برای شخصی که خودش از نرم افزار طراحی پوستر استفاده می کند یا کسی که می خواهد سفارش طراحی پوستر آنلاین بدهد، بسیار مهم و حیاتی خواهد بود.

در خصوص هزینه طراحی پوستر نمی توان رقم ثابتی را اعلام نمود، چرا که هزینه آن به عوامل متعددی بستگی دارد. به همین منظور شما را  ارجاع می دهیم به متخصصان شبکه چاپ تا با مشاوره رایگان، شما را در طراحی پوستر مورد نظرتان یاری رسانند.

شبکه چاپ همواره تلاش می‌کند که از بهترین طراحان و متخصصان برای آماده‌سازی محصولات چاپی استفاده کند. همکاری‌های موفقی که با بسیاری از برندهای معتبر طی بیش از 40 سال فعالیت خود برای تولید محصولات چاپی داشته، گواه تخصص و کیفیت بالای ارائه خدمات است. چاپ افست و دیجیتال توسط افراد متخصص و با استفاده از دستگاه‌ها و تکنولوژی‌های به روز دنیا با بهترین کیفیت و قیمت صورت می‌گیرد. برای اطلاع از انواع خدمات و قیمت چاپ کاتالوگ، بروشور، پوستر و ...و تعرفه تولید محصولات چاپی گوناگون و ثبت سفارش با ما تماس بگیرید.

 

 

 





2022-11-03 11:05:31

چاپ_پوستر/ طراحی_پوستر/ طراحی_و_چاپ_پوستر/ قیمت_پوستر


فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin توئیتر پینترست