بازاریابی کاتالوگ

 بازاریابی کاتالوگ

بازاریابی با کاتالوگ میراثی است که از شیوه‌های سنتی بازاریابی به دیجیتال مارکتینگ رسید. در این شیوه برای معرفی محصول یا خدمات برند، مشتری را به صفحات کاتالوگ دیجیتال یا آنالوگ ارجاع می‌دهید. کاتالوگ کتابچه‌ای ساده است که وظیفه معرفی محصولات یا خدمات شما را بر عهده دارد. با توجه به رقابتی که در این عرصه وجود دارد، استفاده از شیوه‌های خلاقانه و گرافیک قوی، کاتالوگ شما را به نگاه مشتریان برساند. بازاریابی با کاتالوگ علیرغم اینکه روشی سنتی و پرتکرار است، هرگز از رده خارج نشده و هنوز کسب‌وکارهای بسیاری از آن استفاده می‌کنند. زیرا بهترین راه برای آشنایی با یک برند، آشنا شدن با محصولات و خدمات آن است. یک کاتالوگ خوب مزایای برند شما را در کمترین زمان ممکن به سمع و نظر مخاطبین می‌رساند.

 

با کاتالوگ چگونه کمپین تبلیغاتی خود را ارتقاء ببخشیم؟

کاتالوگ‌ها به دلیل ماندگاری و تاثیر مستقیمی که بر حواس مخاطب می‌گذارند، شیوه‌ای امن برای بازاریابی محسوب می‌شوند. اما در استفاده از این شیوه باید به دنبال بهره‌وری بالاتر باشید تا کاتالوگ‌های باکیفیتی تولید کرده و آن‌ها را به محل مراجعه مخاطبین خود بدل سازید:

 

·       حفظ کیفیت

کاتالوگ شما نماینده‌ای از برندتان است. در بازاریابی با کاتالوگ، زبان محصولات شما تصاویر و متونی است که در کاتالوگ منتشر ساخته‌اید. مخاطب بازاریابی با کاتالوگ، باید آن را به مثابه دایره‌المعارف محصولات شما نزد خود حفظ کند تا در زمان نیاز به سادگی به آن رجوع کند. پس کاتالوگ شما از جهت سخت‌افزار و نرم‌افزار باید استانداردهای لازم را در بر داشته ‌باشد. اگر از کاتالوگ دیجیتال استفاده می‌کنید، رنگ‌ها و کیفیت تصاویر بسیار مهم هستند. در عین حال نباید حجم بالایی را به کاتالوگ اختصاص داده تا در گوشی یا لب‌تاب مخاطب به سختی اجرا شود. کاتالوگ‌های آنالوگ باید در عین حفظ کیفیت به صرفه باشند. پس اگر از کاغذهای گلاسه استفاده می‌کنید، باید از تصاویر و متونی بهره‌ببرید که در کمترین حجم بیشترین نکته را القا کنند. به مطالب اساسی بسنده کنید و از بیان هر مطلب اضافه دوری نمایید.

 

·       تناسب تصویر و متن

آن‌چه در نگاه اول مخاطب را به کاتالوگ شما جذب می‌کند، رنگ‌ها و کیفیتی است که در تصاویر کاتالوگ دیده‌ خواهد شد. پس ارتباط بصری اصلی‌ترین راه گره‌زدن مخاطب با محصول و خدمت شماست. اما مخاطب بعد از دیدن تصاویر به دنبال حل معمّای آن می‌گردد. متنی که در کنار عکس‌ها منتشر می‌شود، شاه‌کلید بازاریابی با کاتالوگ است. کاتالوگ باید به اندازه کافی از متن و تصویر برخوردار باشد. اگر کلماتی که در کاتالوگ پشت سر هم ردیف می‌شوند، مخاطب را دل‌زده کنند، عکس‌ها توفیقی در جذب مجدد او نخواهند داشت و چنانچه مخاطب بعد از مشاهده عکس، فورا با متنی جذاب و مفید و مختصر روبه‌رو شود، در نگه‌داشتن کاتالوگ، تعلّل نخواهد ورزید.

 

·       حفظ صداقت

یکی از نکات مهم تبلیغات برجسته‌کردن مزایای محصول و خدمت شماست. بازاریابی با کاتالوگ هم از این قاعده مستثنی نیست. ارکان کاتالوگ شما، تصاویر و متون، باید انعکاسی از نقاط قوت برندتان باشد. اما توجه به این نکته بسیار ضروری است که اگر این برجسته‌سازی مخاطبتان را از کیفیت حقیقی محصولتان دور سازد، اعتماد او به شما مخدوش خواهد شد. پس در طراحی کاتالوگ‌ها از اغراق‌‍‌های آزاردهنده‌ای که مخاطبان در عرصه تبلیغات از آن ملول می‌شوند، برحذر باشید. چرا که این اقدام می‌تواند بزرگ‌ترین توجیه برای کنارزدن برند شما از عرصه توجه مخاطب باشد.

 

·       توجه به داستان

داستان می‌تواند حواس مخاطب را در کسری از ثانیه به خود مشغول سازد. چنان‌چه به دنبال کسب بهترین نتایج از کاتالوگ خود هستید، از اهمیت داستان غافل نشوید. تنها با اشاراتی کوتاه به تاریخچه شکل‌گیری برند خود احساس همذات‌پنداری را در مخاطب بیدار کرده و او را نزد خود نگه دارید. از سوی دیگر داستان برند سابقه‌ای حرفه‌ای به محصولاتتان می‌دهد. زیرا به گمان او محصولی که از پس یک ماجرای طولانی به دستش رسیده با دقت نظر مضاعفی طراحی شده است. پس با روایت پیشینه برند خود در کاتالوگ هم احساس مخاطب را با محصول خود گره بزنید و هم مزیتی رقابتی در کاتالوگتان ارائه کنید.

 

 


کاربرد کاتالوگ در کجاست؟

برای اینکه بتوانید با استفاده از کاتالوگ کسب‌و‌کار خود را رونق بخشیده و به عرصه توجه مخاطب خود بیاورید، مهم است که بدانید کاربرد کاتالوگ در کجاست و چه برندی می‌تواند از مزایای آن بهره ببرد. درصورتی‌که مایل هستید از مزایای بازاریابی توسط کاتالوگ بهره‌مند شوید، این نکات مهم را مدنظر داشته‌ باشید:

 

·       طراحی کاتالوگ ابزار افزایش آگاهی مشتریان

 ذهن مخاطبی که برای اولین بار با محصول شما مواجه می‌شود، در جستجوی اطلاعاتی است که یا به کیفیت زندگی‌اش بیفزاید و یا برای مشکل کنونی ‌او راه‌حلی داشته ‌باشد. پس فراموش‌ نکنید طراحی کاتالوگ ابزار افزایش آگاهی مشتریان است نه یک خودنمایی. لذا قبل از اقدام به توزیع کاتالوگ توجه کنید اطلاعاتی که در آن منتشر می‌سازید، چقدر او را جذب کرده و به آگاهی‌اش کمک می‌کند.

 

·       مزایای بازاریابی توسط کاتالوگ

 برند شما برای ارائه شدن در یک کاتالوگ منسجم، نیازمند حفظ نظم درونی است. اگر کسب‌و‌کار شما از قبل دچار اضمحلال و از هم‌پاشیدگی باشد، شما هرگز نمی‌توانید بازاریابی با کاتالوگ را شیوه نجات خود قرار دهید. زیرا یک کاتالوگ خوب، اطلاعاتی منظم و طبقه‌بندی‌شده به مخاطب خود ارائه می‌دهد. پس برای استفاده از مزایای بازاریابی توسط کاتالوگ نیاز دارید کسب‌وکار خود را از قبل به میزان مطلوبی از انضباط رسانده و دیسیپلین خود را شکل داده ‌باشید. چراکه برخلاف آنچه شما می‌پندارید مخاطبین امروز می‌توانند فراتر از کلمات و تصاویر کاتالوگ شما را بشناسند. چنانچه مایل هستید کاتالوگتان معرفی مناسبی از برندتان باشد، هویتی یکپارچه و پیوسته در کسب‌و‌کارتان فراهم نمایید.

 

·       تناسب کاتالوگ با محصول یا خدمت

کاتالوگ به وسیله رنگ‌ها و تصاویر خود را در چشم مشتریان جا می‌کند. پس چنانچه محصول شما ویژگی‌های فیزیکی مشخصی ندارد، در طراحی کاتالوگ خود باید خلاقیت بیشتری به کار ببرید. به تصویر کشیدن یک محصول یا خدمت غیر فیزیکی می‌تواند از طریق نشان‌دادن لوازم آن برند باشد. در این موارد شما باید تکیه‌گاه اصلی کاتالوگ را محتوای متنی جذاب و مفید قرار دهید. عکس‌ها تنها به توسعه متن کمک خواهند کرد و نقش کلیدی ندارند.

 

 

هرچه سریع‌تر کاتالوگ خود را طراحی کنید!

بازاریابی با کاتالوگ از دیرباز مد نظر کسب‌وکارهای در حال‌ توسعه بوده ‌است. کاتالوگ‌ها درصورتی‌که به درستی طراحی شوند، شیوه تبلیغاتی امن و مناسبی برای کسب‌وکار شما هستند. پس برای درک این که چطور یک کمپین بازاریابی را با کاتالوگ رشد دهیم، توجه کنید که کیفیت کاتالوگ خود را حفظ کنید تا هم دوام داشته باشد و هم توجه مخاطب را به خود جلب کند، از ذکر مطالب تکراری و غیر واقعی در کاتالوگ خود پرهیز کنید، چراکه اعتماد مشتری را به سرعت از دست خواهید داد. برای جلب توجه مخاطب و حرفه‌ای نشان‌دادن برند خود حتما از ذکر داستان برند خود در کاتالوگ غفلت نکنید. زیرا نقش داستان در بازاریابی قابل انکار نیست. به یاد داشته‌ باشید یک کاتالوگ خوب می‌تواند کسب‌وکار شما را رونق بخشیده و از رکود نجات دهد، اما این اتفاق تنها درصورتی می‌افتد که کاتالوگتان اطلاعاتی مفید و مختصر به مخاطب بدهد، از یک برند پیوسته و یکپارچه پرده بردارد و متناسب با محصول یا خدمت شما طراحی شده باشد. چنانچه گمان می‌کنید کسب‌وکار شما در این مرحله به نقطه‌ای رسیده است که برای توسعه خود به یک معرفی جامع و ماندگار نیاز دارد، در طراحی و چاپ کاتالوگ یا بروشور خود تعلل نکنید و بدون تردید محصولات و خدمات خود را به سمع و نظر مخاطبین برسانید.





2024-01-21 17:53:41

کاتالوگ/ چاپ_کاتالوگ


فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin توئیتر پینترست