ایده طراحی کاتالوگ

 ایده طراحی کاتالوگ

ایده برای طراحی کاتالوگ

ایده طراحی کاتالوگ

برای موفقیت در فروش، باید در میان رقبا حرفی برای گفتن داشته باشید.

چاپ کاتالوگ یکی از بهترین روش‌ها برای پیروزی در امر فروش و بازاریابی است. اما یک کاتالوگ بدون طراحی خلاقانه و حرفه‌ای به موفقیت نخواهد رسید. ازاین‌ رو ما تصمیم گرفتیم نکات و ایده‌هایی برای طراحی کاتالوگ با شما در میان بگذاریم که حاصل سال‌ها تجربه مجموعه ما است.

امیدواریم که این مطلب مورد استفاده شما قرار بگیرد.

 

 طراحی کاتالوگ

کاتالوگ محصولی متشکل از گرافیک و صنعت است که محصول و خدمات را به مشتریان معرفی می‌کند. نکته‌ای که اهمیت دارد این است که طراح کاتالوگ بتواند هماهنگی میان عکس، متن و رنگ‌ها ایجاد کند و در کنار آن، ایده طراحی کاتالوگ خاص‌تری داشته باشد.

البته این محصول چاپی فقط برای معرفی محصول قابل استفاده نیست. این محصول چاپی به مشتریان اطلاعاتی درباره‌ی کسب‌ و کار، فرآیندهای آن و دلیلی برای اعتماد کردنِ آنان می‌دهد. بنابراین قدرت یک کاتالوگ با طراحی خلاقانه و چاپ منحصربه‌ فرد را نباید دست کم گرفت.

فرم کاتالوگ

کاتالوگ‌ ها شکل استانداردی ندارند و می توانند طبق خواسته‌ی مشتری تغییر کنند.

در ابتدای کاتالوگ باید مختصری از زمینه کاری یا سابقه و پیشینه مشتری به همراه مدرکی برای اثبات آن (پرتقلیو) قرار گیرد.

محدودیتی برای طراحی، چاپ و ایده کاتالوگ وجود ندارد. یک گرافیست باید از تجربه، خلاقیت و تخصص خود در طراحی کاتالوگ حرفه‌ای استفاده کند تا آن کاتالوگ توجه مخاطب را جلب کرده و اطلاعاتی درباره محصول موردنظر در اختیار آنها قرار دهد. 

1. پیکربندی در طراحی کاتالوگ

هر چند یک کاتالوگ صنعتی نیاز به پیکربندی منظم و در چارچوب معین و مخصوصی دارد، اما یک کاتالوگ در مورد لباس یا محصولات غذایی می‌تواند در طراحی از چارچوب معین بیرون آمده و ایده طراحی کاتالوگ در آن اجرا گردد.

2. جلد کاتالوگ خاص

اولین صفحه‌ای که مشتریان با آن روبه‌رو می‌شوند جلد کاتالوگ است. بنابراین بهترین ایده برای چاپ کاتالوگ باید روی جلد اجرا شود که شامل بخش‌های زیر است:

جنس، قالب و برش، سایز، رنگ و صحافی در چاپ کاتالوگ

 جنس و کاغذ

جلد کاتالوگ می‌تواند از جنس‌های گوناگون مانند گلاسه، انواع کتان، چرم، کرافت و کارتی تهیه شود. شاید عموم مردم در این مبحث به خاطر افزایش قیمت تمام‌ شده کاتالوگ خود فروگذار باشند اما باید به خاطر داشت که هدف از چاپ کاتالوگ فقط معرفی محصول نیست، بلکه تحت‌ تاُثیر گذاشتن هم هدف ماست.

 قالب و برش خاص

 با استفاده از قالب و برش خاص، می‌توان کاتالوگ را هرچه بیشتر منحصربه‌فرد کرد.

 سایز و ابعاد

همان‌گونه که اشاره کردیم چاپ کاتالوگ از قوانین مشخصی تبعیت نمی‌کند. شما هر سایزی که به نظرتان بهتر است می‌توانید برای چاپ کاتالوگ در نظر بگیرید.

 رنگ و مرکب

رنگ‌هایی که طبق چارچوب "CMYK" چاپ می‌شوند اکثراّ همه جا به چشم می‌خورند. برای بیشتر دیده‌شدن باید پا را فراتر از رنگ‌هایی با کد "CMYK" گذاشت و به جهان رنگ‌های "Pantone" وارد شد، رنگ‌هایی شاداب، چشم‌نواز و خاص، که شامل طلایی، نقره‌ای و... هستند.

 صحافی 

با توجه به تعداد صفحات و استحکام موردنیاز نوع صحافی تغییر می‌کند. صحافی گرم برای تعداد صفحات بالا استفاده می‌شود اما صحافی سرد که موضوع بحث ماست، به دو دسته منگنه ساده و منگنه لوپ تقسیم می‌شود. 

3. طراحی جلد کاتالوگ خاص

بهترین گرافیست‌های دنیا کسانی هستند که باتوجه به شرایط چاپ و خدمات بتوانند ایده‌هایی ارائه کنند تا هرچه بیشتر توجه مخاطبان را به سمت محصول چاپی جذب کنند و تمجید مشتریان را در بر بگیرند. هر چقدر هزینه و وقت صرف چاپ کاتالوگ شود، بدون یک طراحی خارق‌العاده ارزشی نخواهد داشت. یک ایده‌ی خاص برای طراحی کاتالوگ شانس موفقیت‌تان را افزایش می‌دهد. 

4. طراحی خاص کاتالوگ متناسب با محتوای آن

هر چقدر طراحی کاتالوگ مملو از ایده، هماهنگی و زیبایی بوده اما با موضوع آن مرتبط نباشد، بازخورد موردنظر را در بر نخواهد داشت. در طراحی کاتالوگ ابتدا باید از موضوع و محتوا و تمام زوایای کسب‌ و کار موردنظر آگاه شد سپس شروع به ایده‌ پردازی و طراحی کاتالوگ نمود.

5. فضاهای خالی در طراحی گرافیک 

6. عکس‌های خاص

از چارچوب فکری عموم فراتر رفته و از عکس‌های خاص‌تر نسبت به یک کاتالوگ معمولی استفاده کنید. عکس‌ها قوی‌ترین و بهترین ابزار شما برای طراحی کاتالوگ هستند، پس از آنها نهایت استفاده را ببرید. شما با انتخاب عکس‌های خاص و باکیفیت، انتخاب مناسب محل قرارگیری آنها و نوع چیدمان می‌توانید در نگاه اول مشتری را جذب کنید.

استفاده از عکس‌های تمام صفحه وسط کاتالوگ، متناسب با قالب کاتالوگ و... ازجمله مواردی است که می توان ذکر کرد. 

7. قدرت رنگ سفید

توانایی این رنگ را دست کم نگیرید. شاید در ابتدا فکر کنید که استفاده از رنگ سفید طراحی شما را ساده نشان می‌دهد، اما مشکل آن چیست ؟! بسیاری از مشتریان از شلوغی و پیچیدگی گریزانند، آنها به دنبال شخصی برای تاٌمین نیاز خود می‌گردند که بی‌آرایش و ساده مثل خودشان باشد. از‌این‌رو گاهی باید از پروبال دادن به طراحی خود بکاهید.

8. توجه به مخاطب درطراحی کاتالوگ

موفقیت یک کاتالوگ با میزان فروش محصولات آن اندازه‌گیری می‌شود. از این جهت مخاطبان کاتالوگ خود را در نظر بگیرید.

به عنوان مثال، ایده طراحی کاتالوگ برای کودکان، جوانان و افراد بالغ متفاوت است، هدف شما تعداد محدودی از افراد هستند یا عموم بیشتری که در این صورت باید سلایق بیشتری را مد نظر بگیرید. مثلا در طراحی کاتالوگی که برای نسل جوان استفاده می‌شود، می‌توانید از فونت‌های فانتزی استفاده کنید ولی برای افراد با تجربه‌تر از فونت‌های کلاسیک‌تر باید استفاده شود.

9. طلاکوب، نقره‌کوب و... در چاپ کاتالوگ

یک ایده برای متمایز بودن طراحی کاتالوگ استفاده از طلاکوب، نقره‌کوب و... است.

هر چقدر رنگ‌های "CMYK" و "Pantone" جذاب باشند اما رنگ‌های طلاکوب و مشابه، حالتی از طبیعی‌بودن رنگ را خاطر نشان می‌کنند. در ایده‌ی طراحی کاتالوگ اگر امکان استفاده از این ابزار را دارید، رنگ نکنید.

نکته‌ی مهمی که بهتر است رعایت کنید، این است که قبل از شروع به طراحی در برنامه‌ی گرافیکی خود، همه جوانب را در نظر بگیرید. نوع جلد و خدمات آن، جنس صفحات، سایز، مخاطبین، زمان، هزینه و از همه مهم‌تر ایده طراحی کاتالوگ از این دسته هستند.

پس از یک طراحی خلاقانه کاتالوگ، نوبت به مرحله‌ی  چاپ آن می‌رسد. شرکت‌ها و دفاتر خدماتی فراوانی در این زمینه فعالیت می‌کنند. اما با توجه به اینکه شما خواستار بهترین نسخه چاپی از طراحی کاتالوگ خود هستید باید تمام جوانب را در انتخاب شرکت چاپی خود در نظر داشته باشید.


سخن آخر

مجموعه شبکه چاپ با بیش از 40 سال تجربه شما را به نتیجه‌ی مطلوب‌ تر از آنچه در نظر دارید، خواهد رساند. در زیر چند نمونه کاتالوگ‌ چاپ شده در شبکه چاپ را خواهیم دید و خوشحالیم که تا به این زمان توانستیم پاسخ اعتماد مشتریان خود را به خوبی بدهیم و رضایت آنها را جلب کنیم . امیدواریم شما هم به جمع مشتریان ما بپیوندید.






2019-09-06 23:34:51

ایده برای طراحی کاتالوگ | ایده برای طراحی کاتالوگ | ایده های طراحی کاتالوگ | طراحی کاتالوگ صنعتی | طراحی کاتالوگ تبلیغاتی | آموزش طراحی کاتالوگ


فیس بوک گوگل پلاس تلگرام linkedin توئیتر پینترست